De rol van leiders, managers en medewerkers

Leiders spelen een essentiële rol in het versterken van het onderlinge vertrouwen. Niet alleen door te spreken over vertrouwen, maar vooral door vertrouwen in de praktijk te brengen. Vertrouwen wordt makkelijker als de dingen helder zijn.

Betrokken medewerkers leveren betere prestaties. Prestaties die van cruciaal belang zijn voor het succes van de organisatie. Je kan niet innoveren  en ontwikkelen zonder betrokken werknemers. Echter medewerkerbetrokkenheid kan niet los gezien worden van persoonlijk leiderschap.

 

Vertrouwen als basis voor succes

Onderling vertrouwen is dus misschien wel de belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle onderneming. Maar ook de mate van vertrouwen dat de klant in je heeft, is belangrijk voor je succes.

De meest duurzame oplossing voor dit probleem begint bij het in kaart brengen van elkaars waarden. En vervolgens op zoek te gaan naar overeenkomstige waarden die gemeenschappelijke doelen kunnen versterken. Zodra de gemeenschappelijke waarden en doelen voor iedereen helder zijn, neemt het vertrouwen over de gehele linie toe.

 

Wil je verder lezen:

Leiderschap, Persoonlijke Ontwikkeling en Samenwerken